Speciale akkoorden

Het sus-4-akkoord. De afkorting "sus" komt van het Engelse suspended en betekent voorgehouden. Het sus-4 akkoord is een akkoord waarbij een van de akkoord-tonen, de terts, is vervangen door de vierde, de kwart dus. Vaak wordt dit akkoord gevolgd door het gewone akkoord, maar het akkoord kan ook geheel zelfstandig voorkomen, vooral in de lichte muziek. In de voorbeelden zie je sus4-akkoorden, gevolgd door hun oplossingen.

Het add-2-akkoord. De benaming add betekent toevoegen. We hebben hier dus te maken met een akkoord waaraan een toon is toegevoegd. Bij een add-2 akkoord gaat het dus om de secunde, die aan het akkoord is toegevoegd. In het voorbeeld zie je hoe dit akkoord gebruikt kan worden.

Het 6-akkoord. Het Zes-akkoord is een majeur- of mineur-akkoord, waaraan de zesde toon van de toonladder is toegevoegd. Zoals je kunt zien in het voorbeeld, bestaat een C6 uit dezelfde tonen als Am7. Daarom komt het erg precies om dit akkoord op een keyboard te spelen, met de automatische begeleiding (ACMP). Wanneer je een willekeurige combinatie maakt van de toetsen C, G, E en A, laat het keyboard een Am7 horen. Wil je duidelijk een C6 horen, dus een C in de bas, dan kan dit op twee manieren:

1. Met fingered on bass ingeschakeld en dan spelen zoals C6 in het voorbeeld.
2. Gewoon met de standaard ACMP en dan C6 spelen met een C als bas en een C bovenaan; dus C-E-G-A-C.

Het overmatige akkoord bestaat uit een grote drieklank, waarvan de kwint een halve toon is verhoogd.