MAATSOORTEN EN RITME - SAMENVATTING

Maatsoorten verdelen we in enkelvoudige of samengestelde maatsoorten.

Enkelvoudige maatsoorten: 2/4 - 3/4 - 3/8     ///     Samengestelde maatsoorten: 4/4 - 6/8 - 7/8 - 9/8

Samengesteld en regelmatig: 4/4 - 6/8 - 9/8     /// Samengesteld en onregelmatig: 5/8 - 7/8 - 9/8

Let bij de volgende voorbeelden op de indeling in groepjes.
De accenten vallen telkens op de eerst noot van een groepje.
Er zijn groepjes van drie en groepjes van twee.
Een groepje van 3 kan aan het begin van de maat staan of aan het einde, maar nooit in het midden:






Normaalgesproken vallen de accenten op de 1e tel van ieder maatdeel (groepje).
Op de 1e tel van de maat valt dan het hoofdaccent en op de 1e tel van de andere delen komt er een nevenaccent.
Dit nevenaccent is minder zwaar dan het hoofdaccent.

In de lichte muziek, met name in de jazz, wordt het swingende karakter echter bereikt door bijvoorbeeld in een 4/4-maat juist de 2e en 4e tel extra te accentueren.
De hiervoor gebruikte aanduiding afterbeat geeft duidelijk aan dat het hier juist gaat om de slag die na de gebruikelijke accenten komt.
Wanneer in deze muziek het accent op de 1e en 3e tel zou komen, zou de muziek zijn karakter totaal verliezen.

Op de pagina van Griekse muziek kun je een aantal voorbeelden
beluisteren van onregelmatige maatsoorten.
(klik in het menu op "muziekfragmenten"